Att använda intuition i spel

shutterstock_116091892

Intuition är ett väldigt kraftfullt verktyg vi har till hands i våra dagliga liv, och tro det eller ej, men det är något man ofta använder när man spelar spel. Så hur fungerar detta egentligen? Det ska vi ta en lite närmare titt på här.

Vad är intuition?

shutterstock_82192213

Innan vi börjar gå in på djupet är det ju bra om alla har det klart för sig vad intuition egentligen är. Ett sätt att tänka på det är förmågan att skaffa kunskap utan någon egentlig slutledning eller förnuft. Detta är ett fenomen som ofta misstolkas som instinkt, tro, sanning och andra ämnen. Det har alltid varit en fokus för filosofi och psykologi, ända tillbaka till urminnes tider. En modell som används idag kallas Recognition Primed Decision och förklarar hur folk kan göra relativt snabba val utan att behöva jämföra de olika alternativen. Grunden till dessa är ofta erfarenhet, som används för att snabbt identifiera liknande situationer och på så sätt välja den lösningen som verkar passa in bäst.

Användning inom spel

Precis som i många andra områden spelar intuition en stor roll i många skeden av spel. Allt från att skapa dem till att spela dem. Gamasutra har en bra artikel som belyser detta utifrån en skaparsynvinkel där de talar om hur vi kan använda oss av bland annat intuition för att skapa bättre spel. Ur ett spelarperspektiv behöver man dock inte veta lika mycket om detta, om skaparen har förlitat sig på intuition och detta överensstämmer med allmänheten kommer man att kunna ta sig långt bara med sin egen intuition.

Saken är dock den att skaparna av ett spel kan medvetet använda sig av något som går direkt emot vår intuition. Detta kan göras för att hålla spelarna på sina tår och faktiskt ta sig tiden att noga undersöka något eller verkligen titta igenom varje alternativ och verkligen tänka på vad som skulle kunna vara det rätta valet.

shutterstock_180755720

Intuition fungerar när man interagerar med något som inte är helt slumpmässigt, vilket är på grund av att våra erfarenheter med slump inte är till någon direkt användning. Har vi till exempel sett hjulet i ett roulettespel stanna på rött tre gånger i rad kan vi inte förlita oss på vår intuition för att bedöma om det kommer att hända en fjärde gång eller om kulan nästa gång kommer att landa på svart. Eftersom det finns lika många svarta som röda siffror är det lika stor chans att kulan hamnar i en eller den andra.

I ett spel som dock inte är helt slumpmässigt kan vår intuition både hjälpa eller stjälpa oss. Säg att vi spelar ett spel där vi står inför två val, vi kan antingen ta en trapp upp till toppen av en klippa eller klättra upp för själva klippan. Om dessa två val är de enda och de är tydligt presenterade för oss, utan några specifikt omnämnda för- eller nackdelar, kommer vår intuition börja arbeta mycket snabbt.

shutterstock_375020425Här kanske vår erfarenhet av verkligheten säger till oss att det är såklart man tar trappan, den innebär mindre risk och tar kortare tid. Men samtidigt kan vår intuition om hur spel fungerar säga till oss att om det finns ett klart enklare alternativ kan det mycket väl finnas en hake vi inte kan se för tillfället. Detta kan vara att trappen är gammal och kommer att kollapsa halvvägs upp eller något liknande. Vår erfarenhet kan helt enkelt avgöra vilket val vi först lutar åt. Har man spelat tillräckligt många spel inom en genre kommer man att lära känna konventionerna som finns däri och ens intuition kommer att driva en att följa dessa mer ofta än inte.

I många RPG-spel kommer detta till användning på ett lite udda sätt. Många av dessa spel, och vi kan använda oss av de flesta spelen i Final Fantasy-serien som bra exempel av detta, har en konvention som man skulle kunna kalla för fel-väg-först-principen. Detta betyder att när man utforskar ett nytt ställe är det många som inte vill gå rätt väg först, men varför? Jo det betyder att man riskerar att gå miste om saker och ting. Det kanske finns ett föremål i en återvändsgränd som är riktigt bra och går man rätt väg först kanske man sedan inte kan gå tillbaka av en anledning eller annan. Vill man veta mer om detta fenomen kan man läsa denna artikel.